Projekt "Gry i zabawy uliczne" - 2022 r.
Projekt "Gry i zabawy uliczne"
W lipcu 2022 roku muzeum zaagngażowało się w projekt "Gry i zabawy uliczne", którego incjatorem było Towarzystwo Przyjaciół Nakła. W ramach przedsięwzięcia, w dwóch lokalizacjach na terenie Nakła nad Notecią, powstały malowane na chodnikach place zabaw.
Pierwszą część projektu zrealizowaliśmy w dniach 20-21 lipca 2022 r. na chodniku na terenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Nakle nad Notecią (przy przedszkolu). Namalowany przy przedszkolu plac zabaw ma formę toru wyścigowego, złożonego z czterech części.
- Pierwsza z nich to „skocznia” na której dzieci mogą sprawdzić jak daleko są w stanie skoczyć.
- Drugą stanowi gąsienica z literami alfabetu, dzięki której można ćwiczyć alfabet.
- Trzecia część toru to tak zwany „chłopek” czyli figura do zabawy w klasy. Zabawę rozpoczynamy rzucając krążek na pierwsze pole, gdy zawodnik trafi skacze na jednej nodze po wszystkich kolejno ponumerowanych polach. Ważne, aby pamiętać, że gdy uczestnik zabawy dotrze do głowy, musi zrobić skok z obrotem i wrócić do początku planszy, zabierając po drodze krążek. Zawodnik traci ruch w momencie, gdy nadepnie na linię lub nie trafi krążkiem w odpowiednie pole.
- Tor zamyka segment „trzymaj się linii”. Zabawa jest przewidziana dla trzech uczestników, a wygrywa ją dziecko, które jako pierwsze dojdzie do mety. Uczestnik od razu przegrywa jeśli zejdzie z namalowanej linii.
Całość urozmaicają proste zwroty i nazwy w języku angielskim, jak np. nazwy pięciu kolorów (żółty, niebieski, zielony, czerwony, biały). Aby chodnik był bardziej kolorowy i wesoły w kilku miejscach namalowaliśmy podobizny Konika Nakielskiego.
Drugi plac zabaw powstał w piątek 22 lipca 2022 r., na chodniku w parku 700 – lecia. Składa się z czterech odrębnych segmentów.
- Pierwsza część to zabawa w „trzymaj się linii”. Zabawa jest przewidziana dla trzech uczestników, a wygrywa ją dziecko, które jako pierwsze dojdzie do mety. Uczestnik od razu przegrywa jeśli zejdzie z namalowanej linii.
- Druga część toru to tak zwany „chłopek” czyli figura do zabawy w klasy. Zabawę rozpoczynamy rzucając krążek na pierwsze pole, gdy zawodnik trafi skacze na jednej nodze po wszystkich kolejno ponumerowanych polach. Ważne, aby pamiętać, że gdy uczestnik zabawy dotrze do głowy, musi zrobić skok z obrotem i wrócić do początku planszy, zabierając po drodze krążek. Zawodnik traci ruch w momencie, gdy nadepnie na linię lub nie trafi krążkiem w odpowiednie pole.
- Trzecia część to skoki z konikiem Nakielskim. Zabawa polega na skakaniu po namalowanych figurach.
- Ostatni segment to tor do gry w kapsle w kształcie Konika nakielskiego. Gra ta ma charakter wyścigu. Gracze poruszają się kapslowymi „pojazdami” po niebieskim torze, na którym można ustawić różne przeszkody. Kapsle należy ustawić na starcie, jeden obok drugiego, wierzchnią stroną na spód. Gra polega na tym, że pstryknięciem w falowany bok kapsla przesuwamy się do przodu. Pstrykamy na zmianę, a wypadnięcie poza linię toru oznacza stratę kolejki.
Projekt i szablony do malowania wykonał pracownik muzeum Krzysztof Kamil Przygoda. W malowaniu uczestniczyli dyrektor muzeum Tomasz Pasieka, Krzysztof Kamil Przygoda, Joanna Wronka z Radio Nakło oraz Monika Młynarczyk.
Projekt powstał w ramach otwartego konkursu ofert nr 1 na wykonywanie zadań pożytku publicznego w 2022 roku: kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego zorganizowanego przez Miasto i Gminę Nakło nad Notecią.
Serdecznie dziękujemy firmie Profil i Pani Katarzynie Twardowskiej za materiał do wycinania szablonów.